Egy életre keltett népviselet

Egy életre keltett népviselet

„Minél cifrább, annál szebb” – így szólt hajdanán a látványos, sokszoknyás, gyöngyös-necces népviselet rendezőelve, mely a Kis-Balatont övező településekhez kötődik. A nagykanizsai Thúry György Múzeum legújabb időszaki kiállításán, mely a Magyar géniusz programnak köszönhetően valósulhatott meg, most testközelből megcsodálhatjuk a szemet gyönyörködtető, díszes ruhákat, és beleshetünk kalandos történetükbe is.

Először Szentmihályi Imre írta le a gyöngyösnecces öltözetet 1950-ben, majd Kerecsényi Edit, a Thúry György Múzeum egykori néprajzkutató igazgatója dolgozta fel a témát, és Petánovics Katalin, a Balatoni Múzeum néprajzkutatója is kutatta a jellegzetes viseletes településeket. Az akár öt–kilenc alsószoknyával hordott női, ünnepi „bőszoknyás”, „sokszoknyás” vagy „kerekszoknyás”, esetenként „csárdás szoknyás” népviseletnek is nevezett öltözet ismérve és legfontosabb eleme a gyöngyösnecc, más néven gyöngyöskonty volt. Ez tulajdonképpen egy gyöngyökkel díszített felső főkötő, mely meghatározza a jellegzetes, nagyrészt Zala, kisebb részben Somogy vármegyei viseleti csoportot. A legszebb, ünnepi darabokat külön specialisták, az úgynevezett neccfűző asszonyok készítették, akiknek a tehetségét máig elismerés övezi az érintett településeken. Ugyanez vonatkozik az ügyes kezű varrónőkre, akik folyamatosan alakították a viseletdivatot. A XX. század utolsó harmadában tudományuk kezdett feledésbe merülni, de Zala vármegye keleti településein ma is találkozhatunk a gyöngyös felső főkötővel és a viselet egyszerűsített változatával.Az első világháború után egyre nagyobb teret kezdett hódítani a gyári textília, és egyre színesebbé vált ez az öltözet. A Kis-Balaton tágabb körzetében a falvak öltözködési kultúrája egyre jobban elkülönült a környező településekétől, kialakult maga a bőszoknyás, gyöngyösnecces viseleti csoport. Ide azok a települések tartoztak Zalában és a Zalával szomszédos somogyi területeken, ahol az asszonyok férjhez menetelük után gyöngyökkel díszített fejdíszt hordtak. A csoport jellegzetességei közé tartozik a sok alsószoknya, mellyel az ideálisnak tartott kerekded, széles csípőjű sziluettet igyekeztek elérni. A pruszlin, blúzon, kendőn, jegykendőn egyaránt megjelent a színes hímzés, a lehető legpompásabb öltözködésre törekedtek.

Az asszonyok fejviseletének a XIX. század utolsó harmadában már ismert hármas rétegeződése megmaradt egészen a kivetkőzés, azaz a hagyományos öltözet elhagyásának korszakáig: fehér főkötőt (fejkötőt) tettek a kettes vagy hármas fonatba font kontyukra, arra jött a „kasmér bekötő” (hátrakötő), majd a fejkendő. Az első világháború környékén a középső réteg, a hátrakötő megrövidült, és gyöngyökkel kezdték díszíteni. Kialakult maga a gyöngyös konty vagy más néven gyöngyös necc. A technikát és a minták formáját a beszerezhető alapanyagok változása is befolyásolta. Eleinte a gyöngydíszítés egyszínű volt, a fejdísz anyagának árnyalatához alkalmazkodott, majd egyre színesedett.

A női fejdísz legszínpompásabbá az 1940–50-es évekre vált. A legszebb, ünnepi darabokat külön specialisták, a neccfűző asszonyok készítették, akik gyakran több település asszonyai számára fűzték a gyöngyös fejdíszeket. A fejkötő szélére díszes csipkét horgoltak vagy gazdagon „kislingölték”. A fiatal asszonyok élénkebb színű kendőket hordtak, de nem viselhették sokáig, mert gyorsan elérték azt a kort, amikor már csak sötétebb színt illett a fejükre tenni. A fejkendő felkötési módjáról nem minden községben vélekedtek egyformán, arról fel lehetett ismerni, hogy melyik asszony melyik faluból származott.

Az első világháború idejéhez kötődik a fényképezkedés elterjedése Nagykanizsa környékén paraszti körökben. Az első viseletes fotókon fiatal párok vagy többgenerációs családok láthatók (bevonulás előtt álló férjjel vagy apával). Jellemzően a legszebb ruhájukat vették fel, és szertartásos rendben helyezkedtek el a műteremben. Az első világháború után elsősorban esküvői fotók készültek a fiatal párról, illetve családi képek ünnepi-félünnepi ruhákban. A fekete-fehér fotók azonban nem adják vissza azt a színes kavalkádot, melyre az „ollan rikkantós kis menyecskék” törekedtek, akik diktálták a divatot egy-egy faluban. A néprajzkutatók az 1950-es években már szándékosan igyekeztek megörökíteni az ünnepi viseletet, de egyre inkább törekedtek a hétköznapok lencsevégre kapására is.

A XXI században a népviselet már csak ünnepi alkalmakkor kerül elő, akkor viszont a lokális identitást, az összetartozást és a másoktól való különbözőséget kifejező szerepben. A legújabb felvételek falusi vagy városi rendezvényeken készültek, ahol öltözetükről felismerhetők az összetartozó asszonyok. A népviselet hordási módjában a sok változás ellenére megmaradtak régi tendenciák: gyöngyösneccet még mindig csak férjes asszonyok hordanak (XXI. századi megfeleltetéssel), és gyász idején fejdíszükkel és ruhaszínükkel is kifejezik veszteségüket.

A Thúry György Múzeum kiállítása a Kis-Balaton tágabb környékének öltözködési szokásait mutatja be az 1880-as évektől kezdődően egészen napjainkig. A Magyar géniusz program támogatásával megvalósult tárlat a múzeum barokk műemlék épületében, két teremben és a hozzátartozó széles folyosói térben, közel 150 négyzetméteren kapott helyet. A kiállítás meghatározó látványelemei a gazdag viseleti gyűjtemény darabjait bemutató tárlók mellett a beöltöztetett bábuk, valamint a vitrinekben elhelyezett gyönyörű, színes gyöngyösneccek, ünnepi és hétköznapi viseleti elemek. A tárlatnak különleges atmoszférát nyújtanak a korabeli fotónagyítások. A Google Play áruházból elérhető egy szelfiapplikáció is, melynek segítségével két korabeli falusi életképben találhatják magukat a látogatók. 

Fotók: Thúry György Múzeum